Εγκύκλιος SEVESO


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΠΡΟΛΗΨΗΣ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΛΟΙΠΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ




ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΑΠΟ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΤΑΣΗΣ ΣΕ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ Η ΜΟΝΑΔΕΣ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ (ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ SEVESO) ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΚΥΑ 12044/613/2007



ΑΘΗΝΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008


 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Μέρος 1: Εισαγωγή
1.  Αλλαγές που υπάρχουν στη νέα ΚΥΑ 12044/613/2007 σε σχέση με την προηγούμενη ΚΥΑ 5697/590/2000
2.  Βασικές έννοιες
3.  Υποχρεώσεις εγκαταστάσεων
4.  Αδειοδοτούσα αρχή
Μέρος 2: Αρμοδιότητες Υπουργείων
1.  Υπουργείο Ανάπτυξης
2.  Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων
3.  Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
4.  Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
5.  Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
6.  Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών / Γενικό Χημείο του Κράτους
7.  Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
8.  Υπουργείο Εσωτερικών / Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (Δ/νση Σχεδιασμού & Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών)
9.  Υπουργείο Εσωτερικών / Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος
Μέρος 3: Αρμοδιότητες Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων
1.  Διεύθυνση Ανάπτυξης
2.  Διεύθυνση Περιβάλλοντος
3.  Διεύθυνση Υγείας
4.  Νομαρχιακό Συμβούλιο
5.  Γραφείο Πολιτικής Προστασίας
Μέρος 4: Αρμοδιότητες Πρωτοβάθμιων ΟΤΑ
Μέρος 5: Σχέδια Έκτακτης Ανάγκης
Μέρος 6: Αναγκαίες πληροφορίες για την εφαρμογή της ΚΥΑ 12044/613/2007 από τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίαςτων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και τις Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών

Πίνακας 1. Δράσεις υπηρεσιών στα πλαίσια της ΚΥΑ 12044/613/2007


ΜΕΡΟΣ 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η αντιμετώπιση των κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης σε εγκαταστάσεις με επικίνδυνες ουσίες προσδιορίζεται από τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση 12044/613/2007: «Καθορισμός μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης σε εγκαταστάσεις ή μονάδες λόγω της ύπαρξης επικίνδυνων ουσιών», ΦΕΚ 376, τ.Β, η οποία αντικατέστησε την προηγούμενη ΚΥΑ 5697/590/29-03­2000, ΦΕΚ 405, τ.Β.
Με τη νέα ΚΥΑ ενσωματώνεται η τροποποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2003/105/ΕΚ (SEVESO II). Με την τροποποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας επεκτάθηκε το πεδίο εφαρμογής της ώστε να καλύψει κινδύνους που σχετίζονται με εξορυκτικές δραστηριότητες λόγω των χρησιμοποιούμενων εκρηκτικών (συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων διάθεσης υπολειμμάτων) και με την αποθήκευση νιτρικού αμμωνίου καθώς και λιπασμάτων με βάση το νιτρικό αμμώνιο. Η τροποποιημένη οδηγία καλύπτει την έκρηξη πυροτεχνημάτων που έλαβε χώρα στο Enschede της Ολλανδίας το Μάιο του 2000, προτείνοντας καλύτερο ορισμό των εκρηκτικών και πυροτεχνικών ουσιών παράλληλα με την αύξηση των οριακών ποσοτήτων για τις ουσίες αυτές. Η τροποποιημένη οδηγία λαμβάνει επίσης υπόψιν τα ατυχήματα στο ορυχείο εξόρυξης χρυσού της «Baia Mare» (απόρριψη κυανίου στον ποταμό Tisza) στην τοποθεσία Sasar της Ρουμανίας, στις 30 Ιανουαρίου του 2000 και στις εγκαταστάσεις λιπασμάτων της AZF στην Τουλούζη της Γαλλίας, στις 21 Σεπτεμβρίου 2001. Ειδικότερα, τα ατυχήματα στο Enschede και στην Τουλούζη, επέβαλαν τροποποιήσεις για τον καλύτερο μακροπρόθεσμο προγραμματισμό των χρήσεων γης. Επιπλέον, κατόπιν των συστάσεων δύο μελετών που πρόσφατα ολοκληρώθηκαν από το JRC-Ispra για τις καρκινογόνες ουσίες και τις ουσίες που είναι επικίνδυνες για το περιβάλλον, συμπεριλαμβάνει περισσότερες καρκινογόνες ουσίες και περιορίζει τις οριακές ποσότητες για τις ουσίες που είναι τοξικές για το υδάτινο περιβάλλον.
1. Αλλαγές που υπάρχουν στη νέα ΚΥΑ 12044/613/2007 σε σχέση με την προηγούμενη ΚΥΑ 5697/590/2000

  • Πεδίο εφαρμογής:
Συμπεριλήφθηκαν: οι εργασίες χημικής και θερμικής επεξεργασίας και αποθήκευσης ορυκτών σε ορυχεία, λατομεία ή μέσω γεωτρήσεων, στις οποίες υπεισέρχονται επικίνδυνες ουσίες και οι εν ενεργεία εγκαταστάσεις διάθεσης αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένων των λεκανών ή φραγμάτων συγκράτησης υπολειμμάτων, οι οποίες περιέχουν επικίνδυνες ουσίες, ιδίως όταν χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με τη χημική και θερμική επεξεργασία ορυκτών.
Εξαιρέθηκαν: η αναζήτηση και εκμετάλλευση ορυκτών, συμπεριλαμβανομένων των υδρογονανθράκων, στη θάλασσα.
  • Είδος επικίνδυνων ουσιών και όρια αυτών
  • Διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής με τη μεταλλευτική δραστηριότητα.
  • Στο παράρτημα I του άρθρου 20,
■     Στις επικίνδυνες ουσίες που σχετίζονται με λιπάσματα, για το νιτρικό αμμώνιο έγινε επαναδιατύπωση που καλύπτει και λιπάσματα ικανά για αυτοσυντηρούμενη αποσύνθεση, υλικά «εκτός προδιαγραφών» και λιπάσματα που δεν ανταποκρίνονται επιτυχώς στη δοκιμή εκρηκτικότητας. Επιπλέον, προστέθηκαν και σύνθετα λιπάσματα με βάση το νιτρικό κάλιο.
■     Προστέθηκαν επτά νέες καρκινογόνες ουσίες με ταυτόχρονη αύξηση των ορίων (από 1 κιλό σε 500 κιλά και 2000 κιλά, για τις στήλες 2 και 3 αντίστοιχα).
■     Τροποποιήθηκε ο αθροιστικός κανόνας για την αξιολόγηση των συνολικών κινδύνων που σχετίζονται με την τοξικότητα, την αναφλεξιμότητα και την οικοτοξικότητα.
        Επαναπροσδιορίστηκαν τα όρια για τα πετρελαιοειδή προϊόντα
        Μειώθηκαν τα όρια για τις ουσίες R 50 και R 51/53 οι οποίες είναι επικίνδυνες για το περιβάλλον.
Με βάση τα παραπάνω, από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας αναμένεται να εξαιρεθούν αρκετές εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών, ενώ από την άλλη θα ενταχθούν εγκαταστάσεις διάθεσης αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένων των λεκανών ή φραγμάτων συγκράτησης υπολειμμάτων καθώς και εγκαταστάσεις που περιέχουν ουσίες επικίνδυνες για το περιβάλλον. Επιπλέον σημειώνεται ότι στην παρ. 5.5 του Παραρτήματος της ΚΥΑ 24944/1159/30.06.2006, ΦΕΚ 791, τ. Β'), που αφορά στη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων, προβλέπεται η εκπόνηση μελετών ασφαλείας και η κατάρτιση εσωτερικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης από τους φορείς διαχείρισης Χώρων Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ), εφόσον διαχειρίζονται απόβλητα με περιεκτικότητα και σε ποσότητα επικίνδυνων ουσιών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ελληνικής και κοινοτικής νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων μεγάλων ατυχημάτων σχετιζομένων με επικίνδυνες ουσίες.
  • Υποβολή Κοινοποιήσεων & Μελετών Ασφαλείας & Αξιολόγηση
  • Η κοινοποίηση και η μελέτη ασφαλείας πρέπει να υποβάλλονται από τον ασκούντα την εκμετάλλευση στην αδειοδοτούσα αρχή και σε ηλεκτρονική πλέον μορφή.
  • Η κοινοποίηση δε διαβιβάζεται πλέον στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, παρά μόνο στην περίπτωση που οι επικίνδυνες ουσίες χαρακτηρίζονται ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα, βιοκτόνα ή/και λιπάσματα.
  • Αντίγραφο της Μελέτης Ασφαλείας διαβιβάζεται πλέον και στη ΓΓΠΠ, το οποίο όταν απαιτείται, τίθεται στη διάθεση της Υποστηρικτικής Ομάδας του άρθρου 15 του Ν. 3491/2006.
  • Έως τις 31 Ιανουαρίου του κάθε έτους, η αδειοδοτούσα αρχή αποστέλλει στο ΥΠΑΝ, στο ΥΠΕΧΩΔΕ / Διεύθυνση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού και στη ΓΓΠΠ / Διεύθυνση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, συγκεντρωτικό κατάλογο των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση και μελέτη ασφαλείας.
  • Η αδειοδοτούσα αρχή διαβιβάζει στο ΓΧΚ σε ηλεκτρονική μορφή τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα II (παράγραφος ΙΙΙ.Γ) του άρθρου 20 της ΚΥΑ, με τα αντίστοιχα ποσοτικά στοιχεία. Το ΓΧΚ εντός 15 ημερών από την παραλαβή της μελέτης ασφαλείας βεβαιώνει εγγράφως την αδειοδοτούσα αρχή εάν η εγκατάσταση υπάγεται ή όχι στις διατάξεις της ΚΥΑ και η βεβαίωση διαβιβάζεται στις αρμόδιες Διευθύνσεις των Υπουργείων Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αξιολόγησης της μελέτης ασφαλείας.
  • Συγκεκριμενοποιείται και ελαττώνεται ο συνολικός χρόνος αξιολόγησης των μελετών ασφαλείας (γίνεται 6 μήνες)
  • Μετά την οριστική καταχώρηση της μελέτης ασφαλείας, η αδειοδοτούσα αρχή αποστέλλει 1 αντίγραφο της μελέτης ασφαλείας μόνο στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και όχι και στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος αυτής όπως ίσχυε.

  • Ενημέρωση πολιτών & επιθεωρήσεις
  •     Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, κάθε φορά που της διαβιβάζεται Μελέτη Ασφαλείας από την αδειοδοτούσα αρχή αποστέλλει εντός 1 μήνα μόνο στο οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο και όχι και στο ΥΠΕΧΩΔΕ όπως ίσχυε, στοιχεία της Μελέτης Ασφαλείας σε συνεργασία με συναρμόδιες Διευθύνσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Στη συνέχεια, το Νομαρχιακό Συμβούλιο εκτός των άλλων υποχρεούται πλέον και:
  • να ενημερώνει τη ΓΓΠΠ σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες πρόκειται να προβεί,
  • να αποστέλλει στη ΓΓΠΠ και στο ΥΠΕΧΩΔΕ έκθεση για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί σχετικά με την ενημέρωση του κοινού
  • να διενεργεί ασκήσεις ετοιμότητας σε συνεργασία με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, τους οικείους δήμους και τη ΓΓΠΠ και
  • να αποστέλλει στη ΓΓΠΠ έκθεση σχετικά με τις ασκήσεις ετοιμότητας στις οποίες έχει προβεί.
  • στην περίπτωση εγκατάστασης που εδρεύει σε όμορο Κράτος-Μέλος με κίνδυνο διασυνοριακών επιπτώσεων, το ΥΠΕΧΩΔΕ κοινοποιεί πλέον τις πληροφορίες που παραλαμβάνει από το Κράτος-Μέλος στη ΓΓΠΠ.
Οι επιθεωρήσεις προβλέπονται πλέον για όλες τις εγκαταστάσεις με επικίνδυνες ουσίες και όχι μόνο για αυτές του άνω ορίου.

2. Βασικές έννοιες
o Επικίνδυνες ουσίες: ουσίες, μίγματα ή παρασκευάσματα, που περιλαμβάνονται στο παράρτημα I (μέρος 1) του άρθρου 20 ή αυτά που πληρούν τα καθοριζόμενα στο παράρτημα I (μέρος 2) του άρθρου 20 κριτήρια, υπό μορφή πρώτης ύλης προϊόντων, παραπροϊόντων, καταλοίπων ή ενδιάμεσων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που ευλόγως αναμένεται να προκύψουν σε περίπτωση ατυχήματος.
o Πεδίο εφαρμογής: εγκαταστάσεις στις οποίες υπάρχουν επικίνδυνες ουσίες σε ποσότητες:
  • ίσες ή ανώτερες από τις αναφερόμενες στο παράρτημα I (μέρη 1 και 2, στήλη 2) του άρθρου 20 (εφεξής θα αναφέρονται ως εγκαταστάσεις κάτω ορίου)
  • ποσότητες ίσες ή ανώτερες από τις αναφερόμενες στο παράρτημα I (μέρη 1 και 2, στήλη 3) του άρθρου 20 (εφεξής θα αναφέρονται ως εγκαταστάσεις άνω ορίου)
από το πεδίο εφαρμογής της απόφασης εξαιρούνται:
  • Οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις, μονάδες ή αποθήκες.
  • Οι κίνδυνοι από ιοντίζουσα ακτινοβολία.
  • Η οδική, σιδηροδρομική, εσωτερική πλωτή, θαλάσσια ή αεροπορική μεταφορά και ενδιάμεση αποθήκευση επικίνδυνων ουσιών, εκτός των εγκαταστάσεων που καλύπτονται από την παρούσα απόφαση, συμπεριλαμβανομένης της φόρτωσης, εκφόρτωσης και μεταφόρτωσης από και προς άλλο μεταφορικό μέσο στις αποβάθρες, προβλήτες και σιδηροδρομικούς σταθμούς διαλογής.
  • Η μεταφορά επικίνδυνων ουσιών μέσω αγωγών εκτός των εγκαταστάσεων που καλύπτονται από την παρούσα απόφαση, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών άντλησης.
  • Η εκμετάλλευση (ανίχνευση, εξόρυξη και επεξεργασία) ορυκτών σε ορυχεία, λατομεία ή μέσω γεωτρήσεων, εξαιρουμένων των εργασιών χημικής και θερμικής επεξεργασίας και της αποθήκευσης που σχετίζεται με τις εργασίας αυτές, στις οποίες υπεισέρχονται επικίνδυνες ουσίες όπως ορίζονται στο Παράρτημα I του άρθρου 20 της παρούσας απόφασης.
  • Η αναζήτηση και εκμετάλλευση ορυκτών, συμπεριλαμβανομένων των υδρογονανθράκων, στη θάλασσα. 
  • Οι χώροι υγειονομικής ταφής αποβλήτων πλην των εν ενεργεία εγκαταστάσεων διάθεσης αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένων των λεκανών ή φραγμάτων συγκράτησης υπολειμμάτων, οι οποίοι περιέχουν επικίνδυνες ουσίες όπως ορίζεται στο Παράρτημα I του άρθρου 20, ιδίως όταν χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με τη χημική και θερμική επεξεργασία ορυκτών.
o Πληροφορίες που κοινοποιούνται στους πολίτες: Aναφέρονται στο παράρτημα V του άρθρου 20 της ΚΥΑ.
o Πολιτική Πρόληψης Μεγάλων Ατυχημάτων: Υποβάλλεται από τις εγκαταστάσεις κάτω ορίου σύμφωνα με το άρθρο 7 της ΚΥΑ και τις αρχές του παραρτήματος III του άρθρου 20 της ΚΥΑ.
o Κοινοποίηση: Υποβάλλεται από τις εγκαταστάσεις άνω και κάτω ορίου σύμφωνα με το άρθρο 6 της ΚΥΑ.
o Μελέτη ασφαλείας: Υποβάλλεται από τις εγκαταστάσεις άνω ορίου στην αδειοδοτούσα αρχή σύμφωνα με το άρθρο 8 της ΚΥΑ.
o Καταχώρηση Μελέτης Ασφαλείας: Η καταχώρηση της μελέτης ασφαλείας γίνεται από την αδειοδοτούσα αρχή μετά την ολοκλήρωση των γνωμοδοτήσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

o   Αρχές των άρθρων 6 και 8
Πρόκειται για τους παρακάτω φορείς:
  • Υπουργείο Ανάπτυξης
  • Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων
  • Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
  • Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
  • Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας
  • Τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία
  • Γενικό Χημείο του Κράτους Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (σε περίπτωση που οι επικίνδυνες ουσίες χαρακτηρίζονται ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα, βιοκτόνα ή / και λιπάσματα).
Όταν οι παραπάνω φορείς αναφέρονται ως αρχές του άρθρου 6, λαμβάνουν μόνο αντίγραφα της κοινοποίησης της εγκατάστασης, ενώ όταν αναφέρονται ως αρχές του άρθρου 8, λαμβάνουν και αντίγραφα της μελέτης ασφαλείας.

3. Υποχρεώσεις εγκαταστάσεων
Οι υποχρεώσεις των εγκαταστάσεων διαφοροποιούνται ανάλογα με το εάν είναι εγκαταστάσεις άνω ή κάτω ορίου.

Εγκαταστάσεις κάτω ορίου:
  • Υποβολή κοινοποίησης (παρ. 2α, άρθρο 5 και παρ. 1α, άρθρο 6)
  • Υποβολή Πολιτικής Πρόληψης μεγάλων ατυχημάτων (παρ. 2β, άρθρο 5 και παρ. 1, άρθρο 7)
Εγκαταστάσεις άνω ορίου
  • Υποβολή κοινοποίησης (παρ. 2α, άρθρο 5 και παρ. 1α, άρθρο 6)
  • Υποβολή μελέτης ασφαλείας (παρ. 2γ, άρθρο 5)
  • Εσωτερικά Σχέδια έκτακτης ανάγκης (παρ. 2γ, άρθρο 5)
Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, ο ασκών την εκμετάλλευση της εγκατάστασης, ενημερώνει άμεσα μετά το ατύχημα τις εξής υπηρεσίες (παρ. 1α, άρθρο 14):
  • την αδειοδοτούσα αρχή
  • το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης
  • τη ΓΓΠΠ
και διαβιβάζει τις πληροφορίες που αναφέρονται στο άρθρο 14 της ΚΥΑ σε διάστημα 1 μήνα μετά το ατύχημα.


4. Αδειοδοτούσα αρχή
Σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 3 της ΚΥΑ 12044/613/2007, αδειοδοτούσα αρχή είναι οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και οι αντίστοιχες κατά περίπτωση Υπηρεσίες του ΥΠΑΝ. Με βάση τη σχετική αλληλογραφία στο πλαίσιο εφαρμογής της ΚΥΑ 12044/613/2007, από πλευράς ΥΠΑΝ, οι αρμόδιες Διευθύνσεις είναι ανάλογα με το είδος της εγκατάστασης οι εξής:
  • Γενική Διεύθυνση Ενέργειας του ΥΠΑΝ ή
  • Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.
Η αδειοδοτούσα αρχή έχει τις εξής αρμοδιότητες:
  • Ελέγχει τις κοινοποιήσεις των εγκαταστάσεων (παρ. 1α, άρθρο 6).
  • Σε περίπτωση που πεισθεί ότι συγκεκριμένες ουσίες που υπάρχουν στην εγκατάσταση ή σε οποιοδήποτε μέρος της δεν ενέχουν κίνδυνο μεγάλου ατυχήματος, μπορεί να περιορίζει τις απαιτούμενες στις μελέτες ασφαλείας πληροφορίες σε όσες σχετίζονται με την πρόληψη των υπόλοιπων κινδύνων μεγάλων ατυχημάτων και τον περιορισμό των συνεπειών τους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον (παρ. Α.4.1 εδάφιο I, άρθρο 8).
  • Διαβιβάζει αντίγραφο των κοινοποιήσεων καθώς και των εκθέσεων πολιτικής πρόληψης μεγάλων ατυχημάτων στις υπηρεσίες του άρθρου 6 για ενημέρωση, σε χρονικό διάστημα 1 μήνα από την παραλαβή τους (παρ. 1β, άρθρο 6).
  • Διαβιβάζει αντίγραφο της Μελέτης Ασφαλείας στις υπηρεσίες του άρθρου 8 σε χρονικό διάστημα 1 μήνα από την παραλαβή της (παρ. Β.1, άρθρο 8).
  • Διαβιβάζει στο ΓΧΚ ποσοτικά στοιχεία των ουσιών της εγκατάστασης (άρθρο 20, παράρτημα II, παράγραφος IIIX), τα οποία έχει προηγουμένως υποβάλει σε αυτήν ηλεκτρονικά ο ασκών την εκμετάλλευση της εγκατάστασης και εντός 15 ημερών λαμβάνει τη γνωμοδότηση του ΓΧΚ για το εάν η εγκατάσταση υπάγεται ή όχι στις διατάξεις της ΚΥΑ, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αξιολόγησης της μελέτης ασφαλείας και στη συνέχεια διαβιβάζει τη γνωστοποίηση του ΓΧΚ στα Υπουργεία Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ (παρ. Β.1γ, άρθρο 8).
  • Έως την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους αποστέλλει συγκεντρωτικό κατάλογο των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση (παρ. 5, άρθρο 6) και Μελέτη Ασφαλείας (παρ. Α.4.2, άρθρο 8) στο Υπουργείο Ανάπτυξης, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
  • Έως την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους κοινοποιεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κατάλογο εγκαταστάσεων για τις οποίες μπορούν να περιοριστούν οι πληροφορίες των υποβαλλόμενων Μελετών Ασφαλείας (παρ. Α.4.1 εδάφιο ii, άρθρο 8).
  • Ανακοινώνει στον ασκούντα την εκμετάλλευση τα συμπεράσματά της με βάση τις γνωμοδοτήσεις από την εξέταση της Μελέτης Ασφαλείας και ζητά συμπληρωματικά στοιχεία όπου το θεωρεί σκόπιμο (παρ. Β.4, άρθρο 8).
  • Μπορεί να απαγορεύσει όπου απαιτείται την έναρξη ή τη συνέχιση της λειτουργίας μίας εγκατάστασης (παρ. Β.4, άρθρο 8).
  • Προβαίνει σε καταχώρηση της Μελέτης Ασφαλείας μετά το πέρας των γνωμοδοτήσεων σε χρονικό διάστημα 1 μήνα από την παραλαβή της τελευταίας γνωμοδότησης (παρ. Γ.1, άρθρο 8).
  • Αποστέλλει αντίγραφο της Μελέτης Ασφαλείας στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μέσα σε 1 μήνα από την οριστική καταχώρηση της μελέτης (παρ. Γ.3, άρθρο 8).
  • Προσδιορίζει τις εγκαταστάσεις όπου υπάρχει πιθανότητα πολλαπλασιαστικών φαινομένων και μεριμνά:
  • για την κατάλληλη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των γειτονικών εγκαταστάσεων (παρ. 2α, άρθρο 10)
  • για την παροχή πληροφοριών στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να μεριμνήσει για την εκπόνηση των εξωτερικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης (παρ. 2β, άρθρο 10 και παρ. Γ.2, άρθρο 9)
  • για την ενημέρωση των πολιτών σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, οι οποίες αποστέλλουν τις πληροφορίες για τα μέτρα ασφαλείας στο οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο (παρ. 2β, άρθρο 10 και παρ. 1 και 2, άρθρο 13)
  • για την ενημέρωση όλων των υπηρεσιών που αναφέρονται στο άρθρο 6 (παρ. 3, άρθρο 10).
  •     Σε περίπτωση που μία εγκατάσταση που βρίσκεται κοντά στο έδαφος άλλου Κράτους-Μέλους της Ε.Ε. δε δύναται να προκαλέσει διασυνοριακές επιπτώσεις και δεν απαιτείται για αυτήν εξωτερικό ΣΑΤΑΜΕ, ενημερώνει το άλλο Κράτος-Μέλος (παρ. 5, άρθρο 13).
  • Μεριμνά για τη δημοσιοποίηση της Μελέτης Ασφαλείας (παρ. 6, άρθρο 13).
  • Μεριμνά ώστε οι πολίτες να δίδουν τη γνώμη τους κατά το σχεδιασμό εγκαταστάσεων άνω ορίου, για τη μετατροπή υφιστάμενων εγκαταστάσεων και για τη διαρρύθμιση των χώρων γύρω από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις (παρ. 7, άρθρο 13).

  • Σε περίπτωση ατυχήματος:
  • Παρακολουθεί την καταστολή του ατυχήματος και ενημερώνει τη ΓΓΠΠ μέσω του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (παρ. 3, άρθρο 14).
  • Συλλέγει τις απαραίτητες πληροφορίες για την ανάλυση του ατυχήματος, διασφαλίζει τη λήψη των απαιτούμενων θεραπευτικών μέτρων από τον ασκούντα την εκμετάλλευση της εγκατάστασης, διατυπώνει συστάσεις για μελλοντικά προληπτικά μέτρα και διαβιβάζει όλα τα ανωτέρω στοιχεία στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και στη ΓΓΠΠ (παρ. 3, άρθρο 14).
  • Μετά την καταστολή του ατυχήματος, μπορεί να απαγορεύσει την επαναλειτουργία της εγκατάστασης (παρ. 4, άρθρο 14).
  • Οργανώνει και διενεργεί επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις κάτω και άνω ορίου (παρ. 2α, άρθρο 16), σε συνεργασία με τις υπηρεσίες των άρθρων 6 και 8 (παρ. 1, άρθρο 16).
  • Συντάσσει έκθεση η οποία περιλαμβάνει τα πορίσματα της επιθεώρησης και την κοινοποιεί σε όλες τις συναρμόδιες αρχές που αναφέρονται στο άρθρο 6 (παρ. 2β, άρθρο 16).
  • Πραγματοποιεί έλεγχο στην εγκατάσταση πριν την έναρξη λειτουργίας (παρ. 8, άρθρο 16).
  • Επιβάλλει κυρώσεις στις εγκαταστάσεις σύμφωνα με το άρθρο 19.

ΜΕΡΟΣ 2: ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ
Στη συνέχεια, παρατίθενται οι αρμοδιότητες ανά Υπουργείο για την εφαρμογή της ΚΥΑ 12044/613/2007, με αναφορά στα αντίστοιχα άρθρα.



1.  Υπουργείο Ανάπτυξης
Οι αρμόδιες Δ/νσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης ανάλογα με το είδος της εγκατάστασης, όπως προκύπτει από τη σχετική αλληλογραφία κατά τη διεξαγωγή θεμάτων που άπτονται της ΚΥΑ 12044/613/2007, είναι οι εξής:
  • Γενική Διεύθυνση Ενέργειας
  • Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.
Οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι οι εξής:
  • Αρμοδιότητες αδειοδοτούσας αρχής κατά περίπτωση (Μέρος 1 του παρόντος, παρ. 4) (παρ. 9 άρθρο 3).
  • Λαμβάνει αντίγραφο των κοινοποιήσεων (παρ. 1β, άρθρο 6) και των εκθέσεων πολιτικής πρόληψης μεγάλων ατυχημάτων (παρ. 3, άρθρο 7) καθώς και των Μελετών Ασφαλείας (παρ. Β.1α, άρθρο 8).
  • Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή συγκεντρωτικό κατάλογο των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση (παρ. 5, άρθρο 6) και μελέτη ασφαλείας (παρ. Α.4.2, άρθρο 8) (η αποστολή του καταλόγου γίνεται μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους).
  • Εξετάζει και αξιολογεί τις Μελέτες Ασφαλείας, μέσα σε διάστημα 3 μηνών από την παραλαβή τους, εστιάζοντας ειδικότερα στην ανάλυση κινδύνων ατυχήματος και προληπτικών μέσων (άρθρο 20, Παράρτημα ΙΙ, παρ. IV) καθώς και στην πληρότητα των σεναρίων ατυχημάτων (παρ. Β.2β εδάφιο i, άρθρο 8).
  • Γνωστοποιεί στις υπηρεσίες του άρθρου 8 (παρ. Β.2β εδάφιο ii, άρθρο 8) και στον ασκούντα την εκμετάλλευση της εγκατάστασης (παρ. Β.2γ.3, άρθρο 8) την αναγκαιότητα ή μη υποβολής πρόσθετων σεναρίων ατυχημάτων.
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).

2.  Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων
Η αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων είναι η Γενική Δ/νση Περιβάλλοντος/ Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού (όπως απορρέει από την παρ. 10 του άρθρου 3, τη σχετική αλληλογραφία στο πλαίσιο εφαρμογής της ΚΥΑ 12044/613/2007 και τη σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής η οποία έχει συσταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την παρακολούθηση εφαρμογής της Οδηγίας SEVESO II).
Οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων είναι οι εξής:
  • Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας (παρ. Β.1α, άρθρο 8).
  • Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή συγκεντρωτικό κατάλογο των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση (παρ. 5, άρθρο 6) και μελέτη ασφαλείας (παρ. Α.4.2, άρθρο 8) (η αποστολή του καταλόγου γίνεται μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους).
  • Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή κατάλογο των εγκαταστάσεων για τις οποίες μπορούν να περιοριστούν οι πληροφορίες των υποβαλλόμενων Μελετών Ασφαλείας (παρ. Β.4.1, εδάφιο ii, άρθρο 8) (η αποστολή του καταλόγου γίνεται μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους) τον οποίο και κοινοποιεί στην Επιτροπή Ε.Κ. έως την 28η Φεβρουαρίου κάθε έτους.
  • Γνωμοδοτεί επί των Μελετών Ασφαλείας για θέματα εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον σε περίπτωση ατυχήματος (παρ. Β.2γ.1, άρθρο 8).
  • Λαμβάνει έκθεση από το Νομαρχιακό Συμβούλιο για τις ενέργειες ενημέρωσης των πολιτών (παρ. 2, άρθρο 13).
  • Παραλαμβάνει πληροφορίες από όμορο Κράτος-Μέλος της Ε.Ε. στο έδαφος του οποίου υπάρχει εγκατάσταση η οποία περικλείει κινδύνους ατυχήματος μεγάλης έκτασης με διασυνοριακές επιπτώσεις και τις κοινοποιεί στη ΓΓΠΠ (παρ. 4, άρθρο 13).
  • Ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμπληρώνοντας κατάλληλο έντυπο, σχετικά με τα μεγάλα ατυχήματα που συνέβησαν στην Ελλάδα και πληρούν τα κριτήρια του παραρτήματος VI του άρθρου 20 της ΚΥΑ 12044/613/2007 (παρ. 1, άρθρο 15).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).

3. Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Η αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι η Γενική Δ/νση Δημόσιας Υγείας/ Δ/νση Υγειονομικής Μηχανικής & Υγιεινής Περιβάλλοντος (όπως προκύπτει από τη σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής η οποία έχει συσταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την παρακολούθηση εφαρμογής της Οδηγίας SEVESO II).
Οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι οι εξής:

  •  Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας
  • (παρ.Β.1α, άρθρο 8).
  • Γνωμοδοτεί επί των Μελετών Ασφαλείας σε θέματα εκτίμησης των επιπτώσεων στην υγεία των περιοίκων από ένα ενδεχόμενο ατύχημα (παρ.Β.2γ.1, άρθρο 8).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).

4.  Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
Η αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας είναι η Δ/νση Διαχείρισης της Πληροφόρησης, Επιμόρφωσης & Παρακολούθησης Πολιτικής Συνθηκών Εργασίας για Θέματα Ασφάλειας & Υγείας (όπως προκύπτει από τη σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής η οποία έχει συσταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την παρακολούθηση εφαρμογής της Οδηγίας SEVESO II).
Οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας είναι οι εξής:
  • Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας (παρ.Β.1β, άρθρο 8).
  • Γνωμοδοτεί επί των Μελετών Ασφαλείας σε θέματα εκτίμησης των επιπτώσεων στο εργασιακό περιβάλλον από ένα ενδεχόμενο ατύχημα (παρ.Β.2γ.1, άρθρο 8).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).

5.  Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
(ΚΥΑ  12044/613/2007,  άρθρο   14,  όπως διορθώθηκε  με τις παρ.  3α,β του ΦΕΚ 2259/Β'/27.11.2007)
Οι αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας:
o Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, συνεργάζονται με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας καθώς και τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης και Υγείας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου

•   να εξασφαλιστεί ότι ελήφθησαν:
  τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης συνεκτιμώντας και το ενδεχόμενο πολλαπλασιαστικών φαινομένων (παρ. 2α, εδάφιο i, άρθρο 14)
  τα μέτρα για τον περιορισμό του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής
του (παρ. 2α, εδάφιο ii, άρθρο 14)

•   να ενημερωθούν οι Πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της περιοχής (παρ. 2β, άρθρο 14).
o Μετά την καταστολή του ατυχήματος, εκφράζουν γνώμη στην αδειοδοτούσα αρχή για την επαναλειτουργία της εγκατάστασης (παρ. 4, άρθρο 14).

6.  Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών / Γενικό Χημείο του Κράτους
  • Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας (παρ.Β.1γ, άρθρο 8).
  • Εντός 15 ημερών από την παραλαβή της μελέτης ασφαλείας βεβαιώνει εάν η εγκατάσταση υπάγεται ή όχι στις διατάξεις της ΚΥΑ 12044/613/2007, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αξιολόγησης της μελέτης ασφαλείας (παρ. Β.1γ, άρθρο 8).
  • Εντός 2 μηνών από την παραλαβή της Μελέτης Ασφαλείας, αποστέλλει στην αδειοδοτούσα αρχή πιστοποίηση σχετικά με την ταξινόμηση των επικίνδυνων ουσιών της εγκατάστασης, κοινοποιώντας την ταυτόχρονα και στις υπηρεσίες του άρθρου 8. Στην περίπτωση που στην εγκατάσταση υπάρχουν επικίνδυνες ουσίες που χαρακτηρίζονται ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα, βιοκτόνα ή/και λιπάσματα, την αρμοδιότητα έχει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (παρ. Β.2α.1, άρθρο 8).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).

7.  Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Οι αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (όπως προκύπτει από τη σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής η οποία έχει συσταθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ για θέματα σχετικά με την Οδηγία SEVESO II) είναι οι εξής:
  • Γενική Δ/νση Γεωργικών Εφαρμογών & Έρευνας/ Δ/νση Χωροταξίας & Προστασίας Περιβάλλοντος
  • Γενική Δ/νση Φυτικής Παραγωγής/ Δ/νση Προστασίας Φυτικής Παραγωγής
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ειδικά και μόνο για εγκαταστάσεις στις οποίες οι επικίνδυνες ουσίες χαρακτηρίζονται ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα, βιοκτόνα ή/και λιπάσματα:
  • Λαμβάνει αντίγραφο της Μελέτης Ασφαλείας (παρ. Β.1α, άρθρο 8) και της Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και εντός 2 μηνών από την παραλαβή της Μελέτης Ασφαλείας, αποστέλλει στην αδειοδοτούσα αρχή, με ταυτόχρονη κοινοποίηση στις υπηρεσίες του άρθρου 8, πιστοποίηση σχετικά με την ταξινόμηση των επικίνδυνων ουσιών της εγκατάστασης (παρ. Β.2α.2, άρθρο 8).
  • Γνωμοδοτεί για θέματα σχετικά με την εκτίμηση των επιπτώσεων από ενδεχόμενο ατύχημα στις αγροτικές καλλιέργειες, στις παραγωγικές μονάδες εκτροφής ζώων, στις ιχθυοκαλλιέργειες, στα γεωργικά εδάφη, βοσκοτόπους και στα ύδατα που χρησιμοποιούνται για αρδεύσεις φυτών μεγάλης καλλιέργειας και κηπευτικών (παρ. Β.2γ.1, άρθρο 8).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).
8. Υπουργείο Εσωτερικών / Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (Α/νση Σχεδιασμού & Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών)
  • Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας (παρ. Β.1δ, άρθρο 8). Η Μελέτη Ασφαλείας τίθεται στη διάθεση της Υποστηρικτικής Ομάδας του άρθρου 15 του Ν 3491/2006 όταν απαιτείται.
  • Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή συγκεντρωτικό κατάλογο των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση (παρ. 5, άρθρο 6) και μελέτη ασφαλείας (παρ. Α.4.2, άρθρο 8) (η αποστολή του καταλόγου γίνεται μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους).
  • Μπορεί να συμμετάσχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 1, άρθρο 16 και παρ. 1β, άρθρο 6).
  • Ενημερώνεται από το Νομαρχιακό Συμβούλιο σχετικά με τις ενέργειες ενημέρωσης του κοινού στις οποίες προτίθεται να προβεί και λαμβάνει από αυτό (το Νομαρχιακό Συμβούλιο) σχετική απολογιστική έκθεση (παρ. 2, άρθρο 13).
  • Συνεργάζεται με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για τη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας και λαμβάνει συγκεντρωτική έκθεση για τις διενεργηθείσες ασκήσεις (παρ. 2, άρθρο 13).
  • Λαμβάνει από το ΥΠΕΧΩΔΕ τις πληροφορίες σχετικά με εγκαταστάσεις όμορου Κράτους-Μέλους που ενδέχεται να έχουν διασυνοριακές επιπτώσεις σε περίπτωση ατυχήματος (παρ. 4, άρθρο 13).
  • Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης,
■    Ενημερώνεται συνεχώς μέσω του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας της εν λόγω Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για τις ενέργειες αντιμετώπισης του ατυχήματος (παρ. 3 , άρθρο 14). 

o   Ύστερα από ένα μεγάλο ατύχημα,
■     Ενημερώνεται άμεσα από τον ασκούντα την εκμετάλλευση ενώ μέσα σε χρονικό διάστημα ενός μήνα λαμβάνει από αυτόν όλες τις πληροφορίες σχετικά με το ατύχημα (παρ. 1, άρθρο 14).
■     Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή στοιχεία σχετικά με την ανάλυση των παραμέτρων του ατυχήματος καθώς και τη λήψη των απαιτούμενων θεραπευτικών αλλά και προληπτικών μέτρων (παρ. 3δ, άρθρο 14).

9. Υπουργείο Εσωτερικών /Αργηγείο Πυροσβεστικού Σώματος

Η Τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία:
  • Λαμβάνει αντίγραφο Κοινοποίησης (παρ. 1β, άρθρο 6) και Μελέτης Ασφαλείας (παρ. Β.1α, άρθρο 8).
  • Γνωμοδοτεί επί των μελετών ασφαλείας σε θέματα σχεδιασμού για την αντιμετώπιση και καταστολή ενός ατυχήματος στα οποία περιλαμβάνονται και τα εσωτερικά σχέδια έκτακτης ανάγκης (παρ. Β.2γ.1, άρθρο 8).
  • Συμμετέχει στην κατάρτιση των ΣΑΤΑΜΕ των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων (παρ. παρ. Γ.2.1, άρθρο 9).
  • Μεριμνά για την πραγματοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας σε συνεργασία με τον ασκούντα την εκμετάλλευση (παρ. Β.2, άρθρο 9).
  • Συμμετέχει σε επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις (παρ. 3, άρθρο). Στις επιθεωρήσεις μπορεί να συμμετέχει και εκπρόσωπος του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος (παρ. 3, άρθρο 16).


ΜΕΡΟΣ 3. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ
Στη συνέχεια, παρατίθενται οι αρμοδιότητες ανά Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για την εφαρμογή της ΚΥΑ 12044/613/2007, με αναφορά στα αντίστοιχα άρθρα.

1. Διεύθυνση Ανάπτυξης
o  Αρμοδιότητες αδειοδοτούσας αρχής κατά περίπτωση (Μέρος 1, παρ. 4 του παρόντος) (παρ. 9, άρθρο 3).

o   Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, συνεργάζεται με το Γραφείο Πολιτικής
Προστασίας και τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος και Υγείας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, προκειμένου

•      να εξασφαλιστεί ότι ελήφθησαν:
■ τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης συνεκτιμώντας και το ενδεχόμενο πολλαπλασιαστικών φαινομένων (παρ. 2α, εδάφιο i, άρθρο 14)
■ τα μέτρα για τον περιορισμό του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής του (παρ. 2α, εδάφιο ii, άρθρο 14)

•      να ενημερωθούν οι Πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της περιοχής (παρ. 2β, άρθρο 14).

2. Διεύθυνση Περιβάλλοντος
o Διαβιβάζει στοιχεία από τη Μελέτη Ασφαλείας (τουλάχιστον αυτά του παραρτήματος V του άρθρου 20) στο Νομαρχιακό Συμβούλιο για την ενημέρωση των πολιτών, σε διάστημα 1 μήνα από την παραλαβή της Μελέτης Ασφαλείας (παρ. 1, άρθρο 13) και επανεξετάζει τις παραπάνω παρεχόμενες πληροφορίες ανά τριετία (παρ. 3, άρθρο 13).
o Για τις εγκαταστάσεις άνω ορίου θέτει στη διάθεση των πολιτών κατάλογο των επικίνδυνων ουσιών που υπάρχουν στην εγκατάσταση (παρ. 8, άρθρο 13), εφόσον δε συντρέχουν λόγοι διατήρησης απορρήτου ή εμπιστευτικότητας (παρ. 6, άρθρο 13 και άρθρο 18).
o Μετά την καταστολή του ατυχήματος, εκφράζει γνώμη στην αδειοδοτούσα αρχή για την επαναλειτουργία της εγκατάστασης (παρ. 4, άρθρο 14).
o Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, συνεργάζεται με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας και τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης, Υγείας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, προκειμένου

•      να εξασφαλιστεί ότι ελήφθησαν:
■ τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης συνεκτιμώντας και το ενδεχόμενο πολλαπλασιαστικών φαινομένων (παρ. 2α, εδάφιο i, άρθρο 14)
■ τα μέτρα για τον περιορισμό του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής του (παρ. 2α, εδάφιο ii, άρθρο 14)
•      να ενημερωθούν οι Πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της περιοχής (παρ. 2β, άρθρο 14).

3.  Διεύθυνση Υγείας
o Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, συνεργάζεται με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος, της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, προκειμένου

•      να εξασφαλιστεί ότι ελήφθησαν:
  τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης συνεκτιμώντας και το ενδεχόμενο πολλαπλασιαστικών φαινομένων (παρ. 2α, εδάφιο i, άρθρο 14)
  τα μέτρα για τον περιορισμό του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής του (παρ. 2α, εδάφιο ii, άρθρο 14)

•      να ενημερωθούν οι Πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της περιοχής (παρ. 2β, άρθρο 14).
o Μετά την καταστολή του ατυχήματος, εκφράζει γνώμη στην αδειοδοτούσα αρχή για την επαναλειτουργία της εγκατάστασης (παρ. 4, άρθρο 14).

4.  Νομαρχιακό Συμβούλιο
o Αναλαμβάνει την ενημέρωση των πολιτών με βάση τα στοιχεία που παρέχονται από τη Δ/νση Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα (παρ. 2, άρθρο 13):
     Δημοσιεύει περίληψη των στοιχείων στον τύπο.
     Αναρτά τη δημοσίευση στον πίνακα ανακοινώσεων της Νομαρχίας.
     Παρέχει πλήρη ενημέρωση στο κοινό σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνονται και τη στάση που πρέπει να τηρείται σε περίπτωση ατυχήματος.
     Ενημερώνει τη ΓΓΠΠ σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες πρόκειται να προβεί σχετικά με την ενημέρωση του κοινού.
     Αποστέλλει στη ΓΓΠΠ και στο ΥΠΕΧΩΔΕ έκθεση για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί σχετικά με την ενημέρωση του κοινού.
o Διενεργεί ασκήσεις ετοιμότητας των πολιτών σε συνεργασία με το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και τους οικείους δήμους των οποίων οι κάτοικοι μπορεί να προσβληθούν από ατύχημα μεγάλης έκτασης (παρ. 2, άρθρο 13).

o Αποστέλλει στη ΓΓΠΠ έκθεση σχετικά με τις ασκήσεις ετοιμότητας στις οποίες έχει προβεί (παρ. 2, άρθρο 13).

5. Γραφείο Πολιτικής Προστασίας
o Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή αντίγραφο της Μελέτης Ασφαλείας 1 μήνα μετά την οριστική καταχώρησή της προκειμένου να μεριμνήσει για την κατάρτιση του εξωτερικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης (Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε.) (παρ. Γ.3, άρθρο 8).
o Αναλαμβάνει τη δημοσιοποίηση του Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ώστε οι πολίτες να μπορούν να εκφράσουν τη γνώμη τους (παρ. Γ.2.1, άρθρο 9).
o   Μεριμνά για τη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας (παρ. Γ.2.2, άρθρο 9).
o Μπορεί, μετά από σύμφωνη γνώμη της ΓΓΠΠ να αποφασίσει με βάση τα στοιχεία της Μελέτης Ασφαλείας για τη μη κατάρτιση εξωτερικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης (παρ. Γ.4. άρθρο 9).
o Αναλαμβάνει την εφαρμογή του Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην περίπτωση ατυχήματος (παρ. Γ.3, άρθρο 9).
o Στην περίπτωση μεγάλου ατυχήματος, ενημερώνεται από τον ασκούντα την εκμετάλλευση με τα στοιχεία που προβλέπονται στο άρθρο 14 (παρ. 1, άρθρο 14).
o Σε περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης, συνεργάζεται με τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης και Υγείας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, προκειμένου
•   να εξασφαλιστεί ότι ελήφθησαν:
     τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης (παρ. 2α, εδάφιο i, άρθρο 14)
     τα μέτρα για τον περιορισμό του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής του (παρ. 2α, εδάφιο ii, άρθρο 14)

• να ενημερωθούν οι Πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της περιοχής (παρ. 2β, άρθρο 14).
o Ενημερώνεται συνεχώς από την αδειοδοτούσα αρχή για τις ενέργειες αντιμετώπισης του ατυχήματος και αναλαμβάνει την ενημέρωση της ΓΓΠΠ (παρ. 3, άρθρο 14).
o Λαμβάνει από την αδειοδοτούσα αρχή όλες τις πληροφορίες και τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν σχετικά με το ατύχημα (παρ. 3δ, άρθρο 14).
o Εκφράζει γνώμη στην αδειοδοτούσα αρχή για την επαναλειτουργία της εγκατάστασης, μετά την καταστολή του ατυχήματος (παρ. 4, άρθρο 14).

Επιπλέον, εκτός από τις παραπάνω αρμοδιότητες, σημειώνουμε ότι στο άρθρο 14, παρ. 3 και στο άρθρο 16, παρ. 3 της ΚΥΑ 12044/613/2007, αναφέρεται ότι οι συναρμόδιες Διευθύνσεις των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων συνεργάζονται με την αδειοδοτούσα αρχή τόσο στην περίπτωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης (για την ανάλυση των παραμέτρων του ατυχήματος και τη λήψη θεραπευτικών μέτρων καθώς και μέτρων για την αποφυγή ενός μελλοντικού ατυχήματος (παρ. 3, άρθρο 14)), όσο και στη διενέργεια επιθεωρήσεων στις εγκαταστάσεις (παρ. 3, άρθρο 16). Λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Υγείας και τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, καθώς και οι αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, ύστερα από ένα μεγάλο ατύχημα σε μία εγκατάσταση με επικίνδυνες ουσίες, συμμετέχουν στη διαδικασία εξασφάλισης της λήψης των επειγόντων μέτρων που προβλέπονται στα σχέδια έκτακτης ανάγκης καθώς και των μέτρων που απαιτούνται για τον περιορισμό των επιπτώσεων του ατυχήματος και την αποφυγή επανάληψής του (παρ. 2α, άρθρο 14), καθώς και στην τυχόν απαγόρευση της επαναλειτουργίας της εγκατάστασης (παρ. 4, άρθρο 14), θεωρούμε ότι οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Υγείας και τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, καθώς και οι αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, είναι οι συναρμόδιες Διευθύνσεις των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που αναφέρονται στο άρθρο 14, παρ. 3 και στο άρθρο 16, παρ. 3.
Οι δράσεις των Υπουργείων και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στα πλαίσια της ΚΥΑ 12044/613/19.3/2007, αναφέρονται στον επισυναπτόμενο εποπτικό Πίνακα 1.



ΜΕΡΟΣ 4: ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΩΝ ΟΤΑ
Συνεργάζονται με το οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο και το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας (παρ. 2, άρθρο 13).
o Σε περίπτωση ατυχήματος, ενημερώνονται για αυτό από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (παρ. 2β, άρθρο 14).
Οι αρμοδιότητες των Πρωτοβάθμιων ΟΤΑ στα πλαίσια της ΚΥΑ 12044/613/19.3/2007 αναφέρονται στον εποπτικό Πίνακα 1.



ΜΕΡΟΣ 5: ΣΧΕΑΙΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
Τα Σχέδια έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με το άρθρο 9 της ΚΥΑ 12044/613/2007 διακρίνονται σε εσωτερικά σχέδια έκτακτης ανάγκης, τα οποία καταρτίζονται από τις εγκαταστάσεις άνω ορίου, υποβάλλονται μαζί με τη μελέτη ασφαλείας και αναθεωρούνται τουλάχιστον κάθε 3 χρόνια και σε Εξωτερικά σχέδια αντιμετώπισης τεχνολογικών ατυχημάτων μεγάλης έκτασης (Εξωτερικά Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε.), τα οποία καταρτίζονται από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ».
Τα Εξωτερικά Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε., προκειμένου να υπάρχει συμφωνία με τη διαδικασία κατάρτισης Σχεδίων που προβλέπεται στο Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ» (ΥΑ 1299/2003, ΦΕΚ 423, τ.Β'), διακρίνονται σε Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. Περιφερειών. Η κατάρτιση των Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. των Περιφερειών και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων γίνεται μετά την κατάρτιση του Γενικού Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. και την έγκρισή του από τη ΓΓΠΠ. Το Γενικό Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. αποτελεί, σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας «Ξενοκράτης», το Ειδικό Σχέδιο που καταρτίζεται από τα αρμόδια Υπουργεία. Η κατάρτιση των Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Περιφερειών θα γίνει υπό το συντονισμό των Γραφείων Πολιτικής Προστασίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Διευθύνσεων Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών. Στην κατάρτιση των Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων θα συμμετέχουν οι Υπηρεσίες της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και αν κρίνεται σκόπιμο και της Περιφέρειας, καθώς και άλλοι οργανισμοί και φορείς, όπως εξάλλου προβλέπεται και από την ΚΥΑ 12044/613/2007.
Η διαδικασία κατάρτισης των Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε. των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Περιφερειών θα προσδιοριστεί με σχετικές συντονιστικές οδηγίες κατά την αποστολή του εγκεκριμένου Γενικού Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε., το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία κατάρτισης από τη διυπουργική ομάδα, όπως σας έχουμε γνωρίσει με το 1941/29.03.2007 έγγραφό μας.


ΜΕΡΟΣ 6: ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΥΑ 12044/613/2007 ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΠΟΛ. ΠΡΟΣΤ. ΤΩΝ ΝΟΜ/ΚΩΝ ΑΥΤ/ΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ Α/ΝΣΕΙΣ ΠΟΛ. ΠΡΟΣΤ. ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
Σύμφωνα με τον Ν.3013/2002 και το Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ», (ΥΑ 1299/2003), τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και οι Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών έχουν την ευθύνη συντονισμού των δράσεων πρόληψης, αντιμετώπισης και αποκατάστασης καταστροφών στις οικείες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και Περιφέρειες αντίστοιχα. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν και τις υποχρεώσεις των Γραφείων Πολιτικής Προστασίας που προβλέπονται στη νέα ΚΥΑ 12044/613/2007 και αφορούν στην κατάρτιση των εξωτερικών ΣΑΤΑΜΕ (άρθρα 8,9), στη συλλογή πληροφοριών και στοιχείων μετά από ατύχημα σε εγκατάσταση ΣΕΒΕΖΟ (άρθρο 14), στην πληροφόρηση των πολιτών (άρθρα 9,14) και στη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας, είναι σκόπιμο τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας να μεριμνήσουν για την ανάπτυξη διαρκούς συνεργασίας με τις υπόλοιπες αρμόδιες διευθύνσεις της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα: Δ/νση Ανάπτυξης, Δ/νση Περιβάλλοντος και Δ/νση Υγείας, καθώς και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και ειδικότερα θα πρέπει να μεριμνήσουν για τα εξής:
  •    Να έρθουν σε συνεννόηση με τις Δ/νσεις Ανάπτυξης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προκειμένου:
  • Να λαμβάνουν αντίγραφο των καταλόγων των εγκαταστάσεων που έχουν υποβάλει κοινοποίηση και μελέτη ασφαλείας , και οι οποίοι αποστέλλονται έως την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους στο ΥΠΑΝ, στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στη ΓΓΠΠ. 
  • Να συμμετέχουν στις επιθεωρήσεις και ελέγχους στις εγκαταστάσεις και να λαμβάνουν τις εκθέσεις επιθεώρησης. 
  • Τα συγκεντρωτικά στοιχεία, οι κατάλογοι των εγκαταστάσεων και οι εκθέσεις επιθεώρησης που συλλέγουν τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας, θα πρέπει να διαβιβάζονται με ευθύνη τους και στις Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των οικείων Περιφερειών.